onsdag 14. januar 2009

En vinylfreaks bekjennelser


Jeg har en drøss med CDer og ikke fullt så mange LPer. Nå skal alle cd'ene legges på harddisk slik at jeg kan ha tilgang til samtlige fra fjernkontrollen. Samidig kan jeg stue vekk cd'ene slik at de slipper å oppta to vegger i stua + veggen midt i trappa.
LPene derimot er noe helt annet. De lukter plastikk, er lett å ødelegge, tar mye plass og må behandles med ytterste varsomhet når de skal avspilles på en diger sak av en platespiller.
Og jeg digger det aldeles hemningsløst. Bare det å gå i en butikk som selger lp-plater, eller vinylplater som det visstnok heter nå, er en ren fryd. Bare lukta av platene kan få det til å gå varmt om hjerterota.
Å spille musikk med cd-plater er ingen opplevelse. Å ta en sort vinylplate forsiktig ut av innercoveret for å legge den forsiktig ned på akryltallerkenen er et musikalsk rituale. Så senker man forsiktig pickupen ned mot plata, og et øyeblikk fortviler den stakkars nåla fordi den ikke finner rillen sin.
Så dumper den nedi, og sekunder senere kommer den deiligste formen for hermetisert musikk ut av høyttalerne.
Så kan man sitte å se på det store coveret, og sniffe i seg plastlukta fra yttercoveret og smile overbærende med tanke på de som klarer seg med mp3. Dette komprimerte helvete har like mye med musikkopplevelse å gjøre som å kalle det å se på et postkort fra Geiranger en naturopplevelse.
Til høyre kan du se hvilke LP-plater som er de siste jeg har kjøpt.

14 kommentarer:

Tore sa...

"Dette komprimerte helvete har like mye med musikkopplevelse å gjøre som å kalle det å se på et postkort fra Geiranger en naturopplevelse."

Hifi-politiet er strengt skjønner jeg;) Jeg mener at musikkopplevelsen kan være vel så god med en sterkt komprimert mp3-fil som med et analogt eller digitalt signal fra de beste lydkomponenter. Lyd-opplevelsen derimot, er nok forskjellig. Altfor mange hifinerds klarer ikke å skille disse fra hverandre. Og da er det strengt tatt de som har et problem, ikke de som kan kose seg med mp3, gammeldags kassettbånd eller hva det skal være.

Når det er sagt, så innrømmer jeg gjerne at jeg liker god lyd jeg også. Men det har nødvendigvis ikke så mye med musikkopplevelsen å gjøre.

Roy Ervin Solstad sa...

i mange tilfeller gir dårlig lyd dårlig musikkopplevelse, men selv jeg har jodlet for full hals i bilen med musikk på bilstereoen.

Tore sa...

Nei, det gir dårlig lydopplevelse. Det er noe annet. Men du er jo et lost case;)

Roy Ervin Solstad sa...

hvis du irriterer deg over dårlig lyd, blir det også dårlig med musikkopplevelse.

Dårlig lyd trenger ikke å gi dårlig musikkopplevelse, men blir du mer opptatt av den dårlige lyden enn av musikken, så blir det neppe den store opplevelsen heller.

Tore sa...

Og når lyden er god, så er man i himmelen over den gode lyd-opplevelsen. Og det er jo en helt kurant sak, selvsagt.

Men å rakke ned på de som koser deg med mp3-filer i 128kbps synes jeg blir som å sitte i en Princess 45 og mene at folk i en Askeladden 14-fot ikke kan kose seg ordentlig på vannet.

Og da har man misforstått, har man ikke?

Paal Christian sa...

Ang å legge hele cd-samlinga på harddisk... tenk på:
- format
- komprimering
- organisering (katalogstruktur og navnvalg på spor)
- backup
- backup
- backup

Paal Christian sa...

(ja, du har jo backup i den originale plata, men det tar lang tid å legge inn samlingen din...)

(... dette med tid gjelder også hvis du seinere finner ut at du valgte feil format eller katalogisering)

Roy Ervin Solstad sa...

Tore: helt feil å sammenligne Askeladden og Princess. Men hvis man sitter og nyter solnedgangen fra sofaen gjennom et punktert sofavindu, så hadde det kanskje vært bedre å få seg et bedre vindu, selv om det aller beste selvfølgelig er å oppleve det uten filter (dvs når det gjelder musikk: live).

Paal: Hele poenget med å rippe er å bytte samling med andre, slik at din egen platesamling blir større, samtidig som man har backup hos en eller flere kompiser. Likevel er tanken å ha en NAS-server, og med RAID, så vil jeg vel få en slags backup om jeg har forstått det riktig??? (dette er jeg relativt blank på...)

Paal Christian sa...

RAID er et meget bra stikkord her :-) Da er du sikret langt på vei. (hvis vi ser bort fra brann, tyveri og fysisk ødeleggelse av hele serveren)

Lykke til!

Roy Ervin Solstad sa...

Tanken er å kjøpe enten en QNAP eller en NetGear ReadyNAS og koble den opp til en Linn Akurate DS eller en Linn Majik DS. Sjekk http://www.linn.co.uk så ser du hva jeg tenker på.

Tore sa...

Roy: Jeg tror vi går oss bort i forvirrende metaforer her. Det starta vel med at du mente man ikke kunne ha en (god) musikkopplevelse ved å høre på en mp3-fil. Det er i alle fall sånn jeg leser innlegget ditt:

"Dette komprimerte helvete (mp3-filer, min anm.) har like mye med musikkopplevelse å gjøre som å kalle det å se på et postkort fra Geiranger en naturopplevelse."

Jeg hører ikke så ofte på mp3-filer, selv om jeg har noen tusen filer på en disk her. Men når jeg tar dem fram har jeg flotte musikkopplevelser hver gang. Fordi musikken er bra. jeg har jo bare rippa musikk jeg liker! Lydopplevelsen derimot pleier å være komprimert. På alle måter;)

Roy Ervin Solstad sa...

det er vel ikke noe mål i seg selv å være enig?

Tonje sa...

Å herregud....
Og sånn går nu daga'n...

(men jeg skjønner jo nå at jeg må finlese denne spalten for å få med meg alt som kommer til å ramle innenfor husets fire vegger...."Tanken er å kjøpe enten en QNAP eller en NetGear ReadyNAS og koble den opp til en Linn Akurate DS eller en Linn Majik DS".
- ikke det at jeg vet hva dette er for noe, da.....

Roy Ervin Solstad sa...

Linn Akurate DS og Linn Majik DS er nettverksspillere, NAS (Network Attached Storage) er nettverksserver til å lagre musikken på. Det er sikrere og mer fleksibelt enn vanlig ekstern harddisk. QNAP og Netgear ReadyNAS er de to produsentene som er anbefalt av Linn.

http://www.linn.co.uk/akurate_ds
http://www.linn.co.uk/majik_ds