tirsdag 2. desember 2008

Her blir det jul, rai-rai!


En mengde aviser og nettpublikasjoner gjennomfører test av juleøl hvert eneste år, og det virker som poenget er å teste flest mulig på kortest mulig tid.


Selv har jeg testet juleøl i mer eller mindre seriøse former de siste tre årene, og til helga går den fjerde testen av stabelen.


Det som forundrer meg er at ingen av de testene jeg leser andre steder nevner det største paradokset av dem alle, nemlig at alkohol reduserer vurderingsevnen, men at skal man teste juleøl, så må man uomtvistelig helle i seg en hel del alkohol.


Selv må jeg si at jeg er litt skuffet over at årets juleøltest "bare" består av 17 slag butikkøl, for mens jeg var i Skottland, så har min kone overtalt resten av testlaget til å nøye seg med det.


Juleøltest uten poløl blir liksom ikke det samme.


Argumentet var at det ble så mye øl på en kveld, men det er beregnet ca. en desiliter per øltype per person, så da er det snakk om bare 1,7 liter øl på en kveld. Det er drøyt tre halvlitere, noe som neppe sender folk i dørken med det første.


En liter til burde vi da klare :-)


Her er forresten oversikten over de juleølslagene vi skal teste:



  • Berentsen Rogaland juleøl

  • Borg juleøl

  • CB juleøl

  • Dahls juleøl

  • Fredrikstad juleøl

  • Grans Bare Jul

  • Grans julebrygg

  • Hansa julebrygg

  • Hansa juleøl

  • Lundetangen juleøl

  • Mack juleøl

  • Mack Xmasprty

  • Nøgne Ø Julesnadder

  • Ringnes juleøl

  • Tuborg juleøl

  • Aass jule ale

  • Aass juleøl

Hvilken juleøl tror du kommer til å vinne, eller savner du noen typer på lista vår? Kjør debatt.

Ingen kommentarer: