onsdag 10. desember 2008

Glad jeg ikke skal selge bolig


I hele høst har finanskrisen vært på toppen av agendaen både i media og blant politikerne. Senest i dag foreslår opposisjonspartiene en ekstra krisepakke på fem milliarder kroner.

Men de som har merket finanskrisen verst, er nok de som skal selge bolig. Fram til nå har jeg bare solgt en bolig i mitt liv, nemlig eneboligen vi hadde i Hammerfest. Høsten for sju år siden kjøpte vi huset i Nedre Rairo 73A for 925.000 kroner, mens vi fikk 1,5 millioner for huset da vi solgte det rundt St.Hans-tider 2005.

Siden i sommer har huset vært til salgs igjen. Denne gang med en prisantydning på 1.875.000 kroner. Men det er ikke bare finanskrisen som rammer selgeren. Utbyggingen av gassfeltet Snehvit utenfor Hammerfest, og mottaksbasen på Melkøya rett utenfor byen, skapte et enormt behov for boliger, og det tjente vi godt på. Nå er utbyggingen mer eller mindre slutt, og det er nesten 100 boliger til salgs i en by på under 10.000 innbyggere.

Det betyr bare en ting, nemlig at det er kjøpers marked, ikke selgers.

Selv er jeg strålende fornøyd med tre ting.
  1. Jeg trives ypperlig der vi bor nå, og har ingen planer om å selge.

  2. Jeg fikk ny verdivurdering på kåken FØR finanskrisen, og refinansierte lånet deretter.

  3. Boliglånsrentene stuper.
Som om ikke det er nok, så har jeg halvert forsikringskostnadene mine og fått et bra lønnsoppgjør i år.

Livet smiler til oss som fikk solgt hus i tide, for jeg er jammen glad jeg ikke må selge huset mitt nå...

2 kommentarer:

Helle sa...

Høh? har dere bodd her?
På tide dere blir på ETT sted i mer enn noen få år nå kanskje?! Jeg går helt i surr jeg.

Det er MITT marked, en gledens tid for sånne osm meg, men kjenner jeg meg selv rett, får jeg ikke ut fingeren som førstegangskjøper før markedet er på topp igjen om noen år... :s

Roy Ervin Solstad sa...

Det er vel heller hukommelsen din det er noe feil med, vil jeg tro.

Nedre Rairo 73A kjøpte vi i november 2001 og solgte i juni 2005, men du var kanskje aldri der og besøkte oss?

Nå har vi bodd i Røyken like lenge som vi bodde i det gule huset på bildet.