mandag 20. april 2009

Dronningen av innskutte bisetninger fyller 70 år


Den gang jeg var politisk aktiv i AUF (Arbeidernes Ungdomsfylking) en gang midt på 90-tallet møtte jeg daværende statsminister Gro Harlem Brundtland to ganger.

Den første gangen var under en middag på et fagligpolitisk seminar i Førde i Sogn og Fjordane. - Jeg vil sitte med ungdommen, så Gro.

Hun mente visst meg.

Ikke lenge etterpå møtte jeg henne på nytt. Denne gangen som deltager på AUFs lederskole. Stedet var statsministerens kontor. Der fikk vi stille henne så mange spørsmål vi bare måtte ønske.

Jeg husker jeg var utrolig imponert over Gro den dagen, og jeg skjønte hvorfor hun var kommet så langt i sin politiske karriere som hun hadde. De spørsmålene hun likte svarte hun så galant på som bare hun kunne, men enda bedre var svarene på de spørsmålene hun ikke likte.

For enten startet hun svaret sitt med "Jeg ville ikke stilt spørsmålet på den måten", for så å omformulere spørsmålet til noe som var mye lettere å svare på. Likevel hadde Gro enda et ess i ermet. De innskutte bisetningene. Landsmoderen skjønte nok at hun ikke kunne omformulere alle spørsmålene hun ikke likte, så i stedet teppebombet Gro svaret sitt med så mange innskutte bisetninger som sprikte i så mange retninger at innen hun hadde satt punktum, var det ikke en kjeft som husket hva det opprinnelige spørsmålet egentlig dreide seg om, men syntes likevel de hadde fått svar på alt de hadde spurt om - og mere til.

Kanskje ikke så rart at erkerivalen på 80-tallet ofte ble sitert på at "det må være klinkende klart". Det var nok det rakeste motstykket han fant til det Gro pleide å lire av seg.

I dag fyller landsmoderen 70 år, og feiringen under Aps landsmøte viste hvilken posisjon den tidligere statsministeren og partilederen har fremdeles.

En velfortjent hyllest kommer også fra "ungdommen" som nå nærmer seg 40...

Ingen kommentarer: